Het verhaal achter ons nieuws

Business issue
Het aantal abonnees van De Telegraaf loopt structureel terug. Laat onze lezers de toegevoegde waarde van De Telegraaf als nieuwsmedium zien en voorkom daarmee dat ze gaan twijfelen over het doorzetten van hun abonnement.

Communicatie issue
Lezers zijn zich te weinig bewust van de kracht van De Telegraaf. Ze beseffen  niet dat De Telegraaf iedere dag een belangrijk deel van de nieuwskalender bepaalt.

Doelstelling:

Een trendbreuk creëren in het netto aantal opzeggingen, door het creeren van een emotionele band tussen abonnees en de journalisten achter de krant.

Doelgroep: 

Ruim 500.000 abonnees

Strategie/Concept:  

Het nieuws claimen en zo onze lezers laten inzien dat veel groot nieuws bij De Telegraaf begint (en waarvan je als abonnee dus als eerste op de hoogte bent). Op zo’n manier dat we onze lezers trots maken op hun Telegraaf.

Media- en middelenstrategie:

Crossmediale storytelling campagne. Op alle media wordt een stukje van het totale verhaal verteld; ondanks dat ieder verhaal ook op zich kan staan.

  • Basis: 1/1 pagina advertentie in De Telegraaf
  • E-mail: voorzien van persoonlijke toelichting en foto’s of film
  • Social: korte berichten over de inhoud van de campagne
  • Video: extra beeld en toevoeging op het verhaal (de diepte in)

Bereik:

De e-mail voor de aftrap van de campagne is naar meer dan 1.000.000 abonnees en oud abonnees gestuurd. Dit was een bericht van de nieuwe hoofdredacteur Paul Jansen die daarmee zijn koers communiceerde. Daarna hebben we ook nog regelmatig dit bereik gehaald door youtube filmpjes en social media berichten van journalisten zelf.

Resultaat:

Het is gelukt om een trendbreuk te realiseren in het aantal opzeggingen. Daarnaast werd de campagne enorm gewaardeerd door de abonnees. Het hoogste concrete getal is het gemiddelde cijfer van 9,6 voor een e-mail, gemeten door een close-alert.